Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 27, 2019 1:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scherpe hond
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 4:44 pm 

Als iemand zijn hond omschrijft als een niet makkelijke scherpe hond, die een rustige handler nodig heeft, kan ik het temperament van die hond dan interpreteren als het temperament van de mechelse herder? En is dat temperament dan volgens jullie rastypisch voor de Hollander? Ik ben gewoon geinteresseerd in persoonlijke opvattingen hierover.

Profiel  

Berichttitel: Re: Scherpe hond
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 11:26 am 

Dit is juist waarom we voor de (stamboom) Hollandse Herder hebben gekozen. Deze is, over het algemeen, minder "scherp" dan de Mechelaar of de X-Hollander die voor de "sport" is gefokt hhonschuld

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 1:45 pm 
Site Admin

Dat kun je zo niet zeggen, dat ligt alleen al enorm aan de beleving van degene die dat zegt, wat de 1 als scherpe hond ervaart, is voor de ander een fijne makkelijke hond.
En binnen 1 ras zijn er altijd uitzonderingen en onderlinge verschillen, dat zegt natuurlijk niets over een heel ras ;)
En scherp is niet per se iets dat je wilt in de sport, afhankelijk van de sport. Een rustige kalme beet wordt meestal meer gewaardeerd dan een heel onrustige beet, en dat laatste zie je juist weer vaker bij een "scherpe" hond.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 4:47 pm 

Ja, ik besef dat het een lastige vraag is omdat het altijd subjectief is hoe je dat soort termen definieert. Maar begrijp ik het goed dat de scherpte van een scherpe HH niet dezelfde scherpte is/hoort te zijn als die van de mechelaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 08, 2013 8:29 pm 
Site Admin

Esther Q schreef:
Ja, ik besef dat het een lastige vraag is omdat het altijd subjectief is hoe je dat soort termen definieert. Maar begrijp ik het goed dat de scherpte van een scherpe HH niet dezelfde scherpte is/hoort te zijn als die van de mechelaar?

mmh, dat weet ik niet, scherpte is toch gewoon scherpte? Of en in welke mate ja dat in een ras wilt zien weet ik niet, dat is smaak misschien? En in mechelaars zit zo een enorm verschil in lijnen, van gezellige familiehond tot diensthond, dan kun je niet in het algemeen wat erover zeggen denk ik, erg lastig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 8:10 am 

Marjolein schreef:
Esther Q schreef:

mmh, dat weet ik niet, scherpte is toch gewoon scherpte? Of en in welke mate ja dat in een ras wilt zien weet ik niet, dat is smaak misschien? En in mechelaars zit zo een enorm verschil in lijnen, van gezellige familiehond tot diensthond, dan kun je niet in het algemeen wat erover zeggen denk ik, erg lastig.

plain simpel Scherpte = scherpte.

wat Marjolein aangeeft, hoe uit die scherpte is het verschil:
zekers de lijnen die erop gefokt zijn zullen het eerder tonen, vaak word het juist gebruikt of aangemoedigd bij deze honden.
het karakter van de hond en de opvoeding bepalen mede hoe de hond zich er mee verhoudt
niet alle werk honden zijn huishond geschikt mede door deze aangewakkerde scherpte maar hun broer of zus bv als huishond opgevoed dus wel.
Je leert de hond of hij wel of niet die drempel mag overgaan dat de scherpte zich uit.
Ras gesproken maakt het niets uit dus, alleen omdat het erop lijkt dat de mechelaarx etc vaker in de werkkringen voortkomt lijkt het of deze meer scherpte zou bezitten. er zijn genoeg HH die scherpte bezitten of bezaten dat er mee gewerkt werd of had gekunnen.

Let op, scherpte en temperament zijn niet hetzelfde. Helaas wordt scherpte te vaak als temperament aangeduid en wordt de hond daardoor verkeerd ingeschat. Ook is er een groot verschil tussen natuurscherpte en aangeleerde scherpte. Natuurscherpte is een aangeboren reflex bij de hond die hem bij een geringe prikkel dwingt tot een felle reactie. Aangeleerde scherpte is, door middel van specifieke herkenbare handelingen de hond leren fel te reageren wanneer deze handelingen voorkomen.
Onderstaande link kan wat duidelijkheid geven ? dit slaat nl ook op Mechelaar en Hollander.

http://www.robkalmeijer.nl/honden/kynol ... index.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 12:14 pm 

Dank je, Mazzel! En Marjolein ook natuurlijk. Interessante link idd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur