Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu wo okt 24, 2018 7:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hond bijt KInd!!
BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 4:39 pm 

Ik heb een hollandse herder van 7 jaar. Ik heb haar gekregen toen ze 6 maanden oud was. Ze was een herplaatser en was door de eerste eigenaren terug gebracht omdat ze "vals"zou zijn naar andere honden en mensen. Wellicht kennen mensen haar nog wel, haar officiele naam is Amke, en bij de fokker waar ze tijdelijk terug kwam heette ze Trix. Uiteindelijk heb ik haar Doenja genoemd (met mijn toenmalige vriend).

Doenja heeft altijd een bepaalde dominantie in zich gehad. Vreemde mensen in huis volgt ze en bijt ze in de enkel. (tenminst dat probeert ze als ik niet in de buurt ben). Kinderen vind ze al helemaal niets. Wanneer deze druk zijn en een beetje hard schreeuwen en lachen begint Doenja te piepen. Doenja heeft een keer uitgehaald naar mijn neefje toen hij 6 maanden was en bij mij op schoot zat. Ze liep langs en haalde uit. Gelukkig niet gebeten, maar wel met opgetrokken lip en hard grommend. Ik schrok hiervan, en heb doenja vanaf dat moment altijd extra in het vizier wanneer er kinderen in de buurt zijn. Sommige kinderen mogen haar aaien, maar als ze echt niet wil loopt ze weg. ik zeg ook altijd tegen kindjes dat ze Doenja beter kunnen laten lopen.

Al die jaren in het verder nog goed gegaan. In 2009 kreeg ik een nieuwe vriend en die heeft zijn plekje bij Doenja moeten veroveren. Ze was lief als ik in de buurt was, maar ging ik bijvoorbeeld nar het toilet dan ging zij bij hem zitten en hij hoefde maar te bewegen en ze begon te grommen. Uiteindelijk heeft mijn vriend haar een keer aangepakt en toen was het over.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en ben ik getrouwd met deze jongen en hebben we sinds 10 maanden een heel lieve zoon. Maar waar ik in de zwangerschap bang voor was, is ook wel uitgekomen. Doenja is jaloers. Onze kleine man begint nu te kruipen en ik hou ze angstvallig uit elkaar. Doenja gromt namelijk als Tim iets te dicht in haar buurt komt.
1 keer was ik te laat. Doenja liep van uit de keuken terug de woonkamer in en Tim kroop op de grond. Doenja liep langs en zondar dat tim haar nog had gezien haalde ze naar hem uit. Ik hoorde de bek klappen en zag dat Tim direct begon te huilen. Ik heb Doenja bij kop en kont gepakt en de tuin in gedaan. Ik heb Tim gepakt en was enorm geschrokken. Hij had op zijn voorhoofd en net boven zijn oog een bijtwondje zitten. Het bloedde, dus we zijn naar de huisarts geweest. gelukkig viel het mee, maar de angst zit er nu enorm in.

De eerste reactie van mijn man was: "Die hond eruit". (wat ik ook wel weer kan begrijpen.). Ik zei dat we met haar op cursus moeten en eventueel een gedrags therapeut erbij. Maar met alle adviezen en tips zijn we nu 4 maanden verder en het helpt niet. Tim gaat steeds meer kruipen en ik kan ze maar moelijk uit elkaar houden. Tim zit veel in de box en ik laat de hond maar wat meer buiten als Tim binnen is. Ik vind het voor beide heel zielig. Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen, alleen de situatie thuis is niet handelbaar zo.

Ik weet dat het voor een groot gedeelte te maken heeft met dominatie gedrag vanuit de hond. Vooral als tim kruipt ziet doenja hem als haar mindere, maar kan het ook niet zo zijn dat dit echt niet uit de hond te halen is. Ik heb al vele gesprekken met mijn man hierover gevoerd. Hij voelt zich niet prettig met Doenja en Tim in een kamer, dus hij houdt ze al apart.
Ik heb vreselijk pijn in mijn buik als ik denk dat ik doenja weg zou moeten doen, maar ik moet er ook niet aan denken dat zij Tim nog een keer grijpt. Dan heb ik thuis echt de poppen aan het dansen.

Is er iemand die nog tips of adviezen heeft wat ik kan doen om haar in het gareel te houden. Het ergste is dat ze verder zo ontzettend lief en gehoorzaam is.

Ik hoor het graag.

Gr. Wendy

ps: Had dit ook bij algemeen gezet, maar bedacht mij dat dit meer bij "gedrag" thuis hoort!

Profiel  

Berichttitel: Re: Hond bijt KInd!!
BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 4:54 pm 

Ik ben geen GTer,maar zelf denk ik dat je met tips niet zover zou komen.
Het klinkt zoals ik het lees zeer ernstig,en als dat in goede banen valt te begeleiden?
Persoonlijk zou ik geen risico met mijn kind willen nemen,hoe moeilijk het ook zou zijn,maar het kind gaat boven de hond.

Joep Frodo van Jorita's Home: Nederlands Jeugd Kampioen 2012
Joep Frodo van Jorita's Home :Nederlands Kampioen 2014

Mike,23-10-1998 † 20-06-2009

Floor,25-06-2001 † 19-06-2017

eens een ruwhaar,altijd een ruwhaar
www.ruwhaarfandag.nl
http://joep-frodo-van-jorita-s-home.webnode.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 5:01 pm 
Site Admin

Hoi Wendy,

ja ik ken Doenja nog wel ;)
Ik zou doenja zeker niet als dominante hond willen beschrijven, ook al heb ik haar nu een paar jaar niet gezien, maar wel als een behoorlijk onzekere hond.
En eerlijk gezegd lijkt me dat nog veel gevaarlijker bij een klein kind :?
Ik weet niet of je bevestiging zoekt daarin, maar volgens mij twijfel je of je haar moet herplaatsen, ik zou dat in dit geval geen slechte optie vinden.
Maak anders een afspraak met een gedrags tehrapeut die haar komt observeren bij je thuis met dit in het achterhoofd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 5:22 pm 

He marjolein. Had al stiekem beetje hoop dat jij zou reageren. Doenja reageert inderdaad vanuit onzekerheid. Maar komt naar buitenstaanders dus over als dominant. Dat maakt het inderdaad heel beangstigend. Jij weet als geen ander iets van haar achtergrond af. Dat maakt de keuze om haar te laten herplaatsen ook zo vreselijk moeilijk. Ik weet dat mijn kindje boven alles gaat, maar doenja heeft mij de afgelopen jaren door vele moeilijke momenten heen geholpen. Ik kan niet zomaar afscheid van haar nemen.

Weet jij nog een een goede gedragstherapeut? Ik had er toen wel een gevonden op internet, maar die vroeg bijna 500 euro voor een enkele kennismaking. Dat vond ik iets teveel van het goeden.

En stel dat ik de keuze maak om haar toch te herplaatsen, wat zijn dan de beste stappen om te ondernemen? Want omdat ze al eens van eigenaar is gewisseld doet t me zo vreselijk veel verdriet om haar dat nog eens aan te doen! (Heb nu al een brok in mijn keel als ik er aan denk. :( )

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 5:25 pm 

Nel, bedankt voor je antwoord. Ben het zeker met je eens, maar ik ben niet iemand die zomaar zo'n keuze kan maken. Ik hou van beide heel veel en wil het liefst dat het samen gaat. Maar als dat niet lukt dan zal ik de keuze moeten maken om doenja te herplaatsen. Hoe verdrietig ik er ook van word.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 7:39 pm 

Doenja schreef:
Weet jij nog een een goede gedragstherapeut? Ik had er toen wel een gevonden op internet, maar die vroeg bijna 500 euro voor een enkele kennismaking. Dat vond ik iets teveel van het goeden.

Ben je lid van de NHC? In het clubblad staat namelijk een advertentie van twee zeer ervaren gedragstherapeuten.

Laatst bijgewerkt door Jan (van Nel) op ma nov 19, 2012 10:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2012 10:27 pm 

Dit klinkt niet zo fijn.......zou in ieder geval een therapeut raadplegen / en hoop dat er wat aan gedaan kan worden, maar ik vrees het ergste voor je.
maar zou toch kiezen voor je gezin!

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 20, 2012 9:52 am 

Ik hoop voor je dat een GT kan helpen , maar dit is ook geen fijne situatie .
Het veroorzaakt denk een hoop stress voor jullie .

Wij hebben uit voorzorg een afscheidingshek gekocht
bij baby waltz. Daar kan ik een gedeelte van de woonkamer
mee afzetten om hond en kind bij elkaar weg te houden.
Gelukkig nooit echt noodzakelijk geweest maar gaf wel rust voor de hond en mij.

Ik hoop voor je dat iemand kan helpen zodat je
Je hond niet hoeft weg te doen , maar bedenk ook als je
Hond om wat voor reden je zoontje echt bijt je het je zelf
Nooit vergeeft.

Heel veel sterkte !

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 8:31 am 

Wij hebben nu ook een gedeelte afgezet van de woonkamer. Geen makkelijke oplossing als je weet dat beide erg ondernemend zijn. Ik heb een mail gestuurd en ben in afwachting van het antwoord. Heb er weinig van geslapen en jullie hebben allemaal een punt, ik vergeef het mezelf nooit als Tim nogmaals wordt gebeten. :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 11:19 pm 

Ik snap dat t super moeilijk is je houd van allebei, ik hoop voor je dat
Je hulp krijgt en dat er wat gedaan kan worden ! Heel veel sterkte

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 24, 2012 1:02 am 

Maar weer recht voor zijn r@@p (dat is men hier tenslotte van mij gewend) maar hier kun je niet mee tobben. GT leuk lief en aardig maar het klinkt mij in de oren als een heeeeel oud probleem bij een inmiddels op leeftijd zijnde hond. Bijsturen lijkt me moeilijk omdat het al zo lang gaande is zonder dat je succes gehad hebt. (Voorbeeld: Je 'accepteerde' min of meer dat nieuwe gasten te grazen genomen zouden worden) Ik zou op zoek gaan naar een nieuwe baas. Als die te vinden is.
Je kind kun je er iig niet aan wagen. JMO. HHschrik

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 11, 2012 8:41 am 

Ik heb eerder een HH weggedaan omdat hij mijn kind meerdere malen had "gecorrigeerd" ik nam geen risico's meer. Heeft me 10 jaar van mijn leven gekost, maar het bracht uiteindelijk wel veel rust in huis.

Als ik dan naar Ceasar Milan kijk en hij "rehabilitates" honden van alle leeftijden, ongeacht hoe lang ze dit gedrag al vertonen denk ik: een oude hond kan je geen nieuwe trucjes leren, of toch wel?

Ik denk soms dat ik onze oude HH nog zou hebben als ik iemand als Ceasar Milan had ontmoet om mij te leren mijn hond beter te begrijpen en beter aan te pakken. Maar ja, waar vind je zo iemand?

Vind je niemand die je kan helpen dan is er maar 1 optie: kind gaat altijd voor. En ik weet uit ervaring hoe hartverscheurend die beslissing kan zijn.

Heel veel succes en sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 11, 2012 10:15 am 

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb de moeilijke beslissing genomen om haar te laten herplaatsen. Ik heb inmiddels contact gelegd met de fokker en met de HH vereniging en daar zal ze op geplaatst worden. Ook zal ik via deze site een aanvraag plaatsen. Ik heb er enorm veel verdriet van. Maar in het belang van het kind EN de hond is dit de enige oplossing nu voor ons.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 11, 2012 5:17 pm 

Dapper dat je deze "juiste"beslissing (in mijn ogen_) hebt genomen!

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 11, 2012 8:10 pm 
Site Admin

Het is niet makkelijk, maar wel voor allemaal het beste denk ik ;)
Hopelijk vind ze snel een fijn huis!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur