Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr aug 17, 2018 12:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 3:41 pm 

hallo,

indy vertoont de laatste tijd een sterke neiging om me af te lebberen.
eerder deed ze dat af en toe wel eens maar de laatste tijd is het duidelijk meer geworden.
een paar voorbeeldjes;

- ik lig s avonds laat nog ff op de bank tv te kijken en dan loopt ze langs de bank en stoot met haar neus mijn arm aan.
dit doet ze altijd al maar de laatste tijd begint ze mijn hand en arm af te lebberen.
als ik zeg 'klaar nu" oid wil ze het liefst mijn hele gezicht aflebberen.
- in de auto zit ze meestal op de achterbank en soms staat ze te kijken met haar voorpoten op de voorste middelste armsteun.
dat doet ze altijd al maar tegenwoordig legt ze dan vaak haar kin op mijn linker schouder en begint dan mijn nek af te lebberen.
kijk dat leid af als je onderweg bent.
- als ze iets doet wat niet mag en ik zeg "foei" oid dan lebbert ze het liefst mijn hele gezicht af.
voor mijn gevoel om het goed te maken.

waar komt dit gedrag nu vandaan?
ik ben nooit kwaad of streng eigenlijk en soms doet ze het ook zomaar uit het niets.
moet ik dit nu verbieden?
het is een teer zieltje dus wij zijn al niet heel streng (hoeft ook helemaal niet)
heeft iemand van jullie hier dat wel eens meegemaakt?
ik zou graag weten hoe nu het beste hier mee om te gaan.(ik wil haar niet beschadigen geestelijk)

hessel

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 9:59 pm 

Ik denk niet dat dit vreemd gedrag is, waarschijnlijk heeft het op deze manier om aandacht vragen haar succes opgeleverd en gaat ze hier nu verder in. Wanneer je moppert en ze je gezicht gaat aflebberen is dit te vergelijken met de mondhoeken likken als onderwerping bij hoger geplaatste honden. Ik zou dit niet helemaal verbieden maar na een likje haar zachtjes van je afduwen en bv met een speeltje afleiden. Een duidelijk "nee" mag/moet wel wanneer ze op een ongewenst moment weer om aandacht komt vragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 8:23 am 

Ik denk ook dat je duidelijker moet zijn in wat wel en niet mag. Ook de hond los in de auto vervoeren is behoorlijk link dus daar zou ik ook maatregelen voor treffen, ze staat nu immers al tussen je in dus bij een keer hard remmen ligt ze door de voorruit.

Consequent hoeft niet hard te zijn maar is wel nodig!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 12:19 pm 

goede tips, dank jullie daarvoor.

overigens staat ze niet los in de auto hoor,ze heeft een tuigje om met zo n riempje eraan die ik vast kan klikken in de autogordel.
ze heeft net genoeg speling om te kunnen staan maar kan niet naar voren komen.
ik weet het wel,een bench is beter maar die past niet in onze autos.

nu ik toch domme vragen aan het stellen ben,
ik heb eens ergens gelezen dat je hond als je ermee fietst niet mag "galloperen" (zal niet het goeie woord zijn) ??
ik fiets veel met indy en zorg er altijd voor dat ze niet hardër gaat als "vlug lopen".
als je dan sneller gaat begint ze te "galloperen" maar dat zou niet goed zijn voor de heupen of zo????
"vlug lopen" houd ze makkelijk vol,ook over langere afstand (10+ kilometer)
ik wissel het wel altijd af met stukjes wandeltempo en iedere 4 of 5 km even een korte pauze.
dan doe je toch niet zoveel mis hoop ik?

ps; ik weet dat dit hier niet thuis hoort maar hoop dat een admin het ff door de vingers ziet :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 1:57 pm 

"Domme" vragen bestaan niet, maar je geeft het zelf eigenlijk al aan: in draf houdt ze het veel langer vol dwz dat dit de "natuurlijke" loopsnelheid voor langere afstanden is en ze dus het minst wordt belast. (Tip: controleer ook de voetzooltjes regelmatig )

Ik weet niet of een bench in de auto beter is. Het lijkt me voor de hond, zeker met dit warme weer, minder prettig dan op de achterbank. (Maarik zou wel het "lebberen" afleren)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 2:15 pm 

Als er geen bench in de auto past dan is een tuigje een prima alternatief.Misschien kan je het tuigje korter maken zodat ze je niet kan likken?
Het kan gevaarlijke situatie's opleveren en dat wil je toch niet meemaken.
Wees duidelijk dat het likken niet mag.

Joep Frodo van Jorita's Home: Nederlands Jeugd Kampioen 2012
Joep Frodo van Jorita's Home :Nederlands Kampioen 2014

Mike,23-10-1998 † 20-06-2009

Floor,25-06-2001 † 19-06-2017

eens een ruwhaar,altijd een ruwhaar
www.ruwhaarfandag.nl
http://joep-frodo-van-jorita-s-home.webnode.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 2:27 pm 

Onze honden zitten heerlijk veilig in de autokooi en als Chess meegaat mag die op de achterbank maar wel in een tuig. Veiligheid gaat voor alles!!!

Ik dacht dat je hond nog een pup was maar na je vraag over het fietsen neem ik aan dat het een volwassen hond is???

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 7:19 pm 

nee nee het is geen pup meer.
indy wordt 3 jaar in oktober :)
vandaar ook de vraag over dat likken.
het is iets van de laatste tijd (2 maand) wat ze dus voorheen niet (nauwelijks) deed.

dus dat "vlug lopen" wordt "draf" genoemt? ha weer wat geleert :D
en dat wat na draf komt dan? dat is galloperen ??
daarna heeft ze nog een "vlieg"modus over volgens mij maakt ze dan stappen van wellhaast 3 meter ongeloofelijk hoe ver ze dan springt.
doe ik ook alleen als ze los naast me aan de fiets rent (door de berm)
dat tempo hou ik op de mountain bike niet meer bij :(
volgens mij heeft ze 4 verschillende tempos om uit te kiezen.
leuk hoor fietsen met je hond. goed voor de baas ook en je komt nog eens ergens.
nadeel is wel dat ik soms het idee heb dat het haar steeds makkelijker af gaat en mij steeds moeilijker :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 7:40 pm 

Van mij mag Nora "gedoseerd lebberen". Net als in het spel bepaal ik het moment van stoppen en dat doe ik op dezelfde manier als een eind aan het spel maken.
Omdat het lebberen van Nora heel nuttig is als hulpmiddel tijdens een epilepsieaanval van mijn man, kan en wil ik het haar niet verbieden.
Door de prikkels van dat lebberen helpt het mijn man om eerder uit een aanval te komen.
Jaren geleden heb ik dit zelf mogen ontdekken bij mijn Schipperke.
Mijn man kreeg in de keuken een grote aanval en bleef vervolgens bewusteloos liggen, leek niet meer uit zichzelf bij te komen.
Terwijl ik met mijn rug er naar toe in mijn keukenkastje zocht naar het extra medicijn wat ik in geval van nood mocht toedienen en wat dan door de zenuwen natuurlijk niet direkt te vinden is, hoorde ik wat gekreun. Gelukkig weer een teken van leven.
Ik draaide me om en zag Fardau druk doende met het slikken in gezicht en oren. Ik vergat mijn zenuwen, observeerde dit schouwspel en even later kreeg ik reactie toen ik mijn man bij zijn naam riep en kreeg ook van hem een kneepje in mijn hand. Daarna kwam hij weer op de "normale manier" bij, zonder dat ik het medicijn heb toegediend.
Van een seizuredog (hulphond bij epilepsie) had ik toen nog nooit gehoord.
Later las ik dat één van de taken van een seizuredog het slikken van gezicht en handen is, waardoor de patiënt eerder bijkomt.
Ook Nora heeft al verschillende keren deze taak goed uitgevoerd.
Wanneer het voldoende is en het voor mijn man irritant wordt vanwege het terugkerend bewustzijn laat ik Nora zitten of afliggen en wachten we samen tot mijn man weer helemaal bij bewustzijn is en geef ik haar vrij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2012 8:03 pm 

Begrijpen honden meer dan wij van honden begrijpen?

Aanrader om te bekijken: trainingsschema en uitleg op
http://www.hondenschoolzwolle.nl/site/i ... etsen.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 14, 2012 8:49 pm 

mooi linkje dank u :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 3:24 pm 
Site Admin

Aura likt de laatste tijd constant onze voeten af. Maar met dit weer en bijbehorend zweet zijn die voeten ook goddelijk lekker voor honden 8)

Ik zou naar Indy's houding kijken. Tussen opdringerig likken en onderdanig likken (en andere vormen) zit wel waarneembaar verschil. En inderdaad aangeven als je er genoeg van hebt en rustig naar haar plaats sturen.

Het gangwerk van een hond is vergelijkbaar met dat van paarden, dus stap-draf-galop. En dan heb je nog die idiote telgang ertussen.
Ik laat Mira aan de fiets heel soms een sprintje trekken in galop van 50 m ofzo en dat vindt ze superleuk (ik zie het maar als intervaltraining), maar normaal loopt ze in een rustige draf.

Maar met dit weer, boven de 20 graden, moet je niet fietsen met je hond. Alleen 's ochtends vroeg misschien, als het nog koel is en het asfalt nog niet is opgewarmd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 9:19 pm 

met die telgang bedoel je dat "huppelloopje" ?
indy loopte wel eens met korte huppelachtige pasjes voor me uit :)
kop laag en de poeten bewegen alsof er veren in zitten.
ik vind haar veel weg hebben van een hyena dan hahaha.....

ik ben idd erg voorzichtig met de huidige buiten temperaturen.(neem vaak een fles water mee als we gaan wandelen)
ik ben altijd bang dat ze over verhit ofzo.
fietsen doen we momenteel alleen savonds net voor het donker wordt.
de temperatuur is dan al aardig lager.

dat likken ben ik nu voorzichtig wat aan het destimuleren door haar af te leiden.
nou is het altijd al een plakkertje geweest ook hoor.
altijd bij je hangen soms tot vervelens aan toe :D
ach het is een moppie (petras woorden) ik zou het ook niet anders willen.
we komen er wel

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 9:30 pm 

Bij telgang bewegen de voor en achterpoot van 1 kant gelijktijdig, normaliter gaan in draf de poten afwisselend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 16, 2012 9:51 pm 

Hier mogen ze alleen likken aan de neus en oor,na 2 á 3 keer wordt het commando "genoeg".

Joep Frodo van Jorita's Home: Nederlands Jeugd Kampioen 2012
Joep Frodo van Jorita's Home :Nederlands Kampioen 2014

Mike,23-10-1998 † 20-06-2009

Floor,25-06-2001 † 19-06-2017

eens een ruwhaar,altijd een ruwhaar
www.ruwhaarfandag.nl
http://joep-frodo-van-jorita-s-home.webnode.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur