Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu wo jun 19, 2019 11:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HH's en poolhonden
BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 10:29 am 

Malamutes raken makkelijker door verse sneeuw dan huskies. Ze zijn groter en ploegen daar makkelijker doorheen. Huskies blijven sneller op een sneeuwkorst staan, als die er is, zonder erdoorheen te zakken, omdat ze lichter zijn. Huskies zijn sneller dan malamutes, malamutes zijn sterker dan huskies. Het hangt dus af van de sneeuwcondities en waar en hoe je wilt reizen welke hond zich makkelijker voortbeweegt. Wij hebben hier niet de luxe van voor geprepareerde gladde trails door de gemeente zoals ze die in Lapland hebben, daar gebruiken ze de bestaande sneeuwscootertrails. Wij gaan echter dwars door het bos, daar zijn de mallen voor ons beter voor, net omdat ze sterker zijn. Maar we vallen met name op het karakter van de malamute en niet op dat van de husky of alaskaan. Het zijn totaal verschillende honden :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 10:40 am 

:)
Ja klopt we zaten op een gebruikt spoor maar de snowmobiels hadden een ander spoor, en ik had ijsklompjes aan mn ogen door de tranen in mn ogen,
Die dag was t maar -20C dagen ervoor zaten we rond de -35C.

Iedere hond heeft zijn eigen pluspunten, ik ben ook geen huskymens maar we waren pleeggezin voor haar, toen kwamen we erachter dat ze grijze staar had , toen was mn vriend n weekeind thuis en t was echt aiyana kwam zag en overwon :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 3:32 pm 

Esther Q schreef:
@dogwalker, bedankt voor je verhaal!
De training van de HH gaat sowieso anders verlopen dan die van onze poolhonden. De poolhonden zijn geboren trekhonden. Het zit zo in hun bloed, die behoeven nauwelijks uitleg. De pups groeien hier op tussen de volwassen honden en kennen ze dus door en door als ze voor het eerst worden ingespannen. We zetten ze voor de eerste keer in een klein (4 tot 6 honden) team en dan doen ze meteen wat ze moeten doen. De details leren ze van de ervaren honden. Met de HH moet dat veel kalmer worden opgebouwd. Die zal eerst individuele trektraining nodig hebben, met de fiets bv. Als dat goed gaat, komt er 1 poolhond bij die ze tegen die tijd al goed zal kennen. En zo rustig verder.

Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je in Godesnaam van een hond met veel will to please gaat vragen of hij trekwerk gaat doen? De HH is veel intelligenter dan Huskys of Malamutes. Daarvan heb ik persoonliijk nooit de indruk gehad dat het hun doen in leven is om de baas blij te maken. Het trekken, volle kracht vooruit zit er gewoon ingebakken, en dat de baas dat leuk vind is een aangename bijkomstigheid, niet meer en niet minder. Ik heb een husky gehad, tijdelijk, die in de leercurve schandalig achterbleef bij mijn domste HH. :oops: Een totaal andere mind-set. Nix mis mee, maar ik geloof heilig dat honden geselecteerd zijn op bepaalde gewenste eigenschappen. Voor een herder, wat voor merk dan ook, is sleetje trekken geen roeping. :? Net zomin als zeg maar pakwerk weggelegd is voor een poolhond. Mocht je dit willen doen als uitdaging, gewoon om te zeggen dat je het gedaan hebt, dan begrijp ik het denk ik wel. Maar ik durf je bij voorbaat te garanderen dat je de hond er geen groot plezier mee doet. HH's hebben andere geweldige talenten die je in poolhonden niet tegenkomt. Als ik bijvoorbeeld een chihuahua pakwerk bij zou brengen, is dat alleen ter vermaak. Ik zou er geen serieuze verwachting aan verbinden en hoe dan ook, het niveau dat dat hondje kan bereiken zal altijd mijlenver onder de honden liggen die er genetisch op geslecteerd zijn. JMO.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 6:03 pm 

Judith schreef:
Esther Q schreef:
@dogwalker, bedankt voor je verhaal!
De training van de HH gaat sowieso anders verlopen dan die van onze poolhonden. De poolhonden zijn geboren trekhonden. Het zit zo in hun bloed, die behoeven nauwelijks uitleg. De pups groeien hier op tussen de volwassen honden en kennen ze dus door en door als ze voor het eerst worden ingespannen. We zetten ze voor de eerste keer in een klein (4 tot 6 honden) team en dan doen ze meteen wat ze moeten doen. De details leren ze van de ervaren honden. Met de HH moet dat veel kalmer worden opgebouwd. Die zal eerst individuele trektraining nodig hebben, met de fiets bv. Als dat goed gaat, komt er 1 poolhond bij die ze tegen die tijd al goed zal kennen. En zo rustig verder.

Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je in Godesnaam van een hond met veel will to please gaat vragen of hij trekwerk gaat doen? De HH is veel intelligenter dan Huskys of Malamutes. Daarvan heb ik persoonliijk nooit de indruk gehad dat het hun doen in leven is om de baas blij te maken. Het trekken, volle kracht vooruit zit er gewoon ingebakken, en dat de baas dat leuk vind is een aangename bijkomstigheid, niet meer en niet minder. Ik heb een husky gehad, tijdelijk, die in de leercurve schandalig achterbleef bij mijn domste HH. :oops: Een totaal andere mind-set. Nix mis mee, maar ik geloof heilig dat honden geselecteerd zijn op bepaalde gewenste eigenschappen. Voor een herder, wat voor merk dan ook, is sleetje trekken geen roeping. :? Net zomin als zeg maar pakwerk weggelegd is voor een poolhond. Mocht je dit willen doen als uitdaging, gewoon om te zeggen dat je het gedaan hebt, dan begrijp ik het denk ik wel. Maar ik durf je bij voorbaat te garanderen dat je de hond er geen groot plezier mee doet. HH's hebben andere geweldige talenten die je in poolhonden niet tegenkomt. Als ik bijvoorbeeld een chihuahua pakwerk bij zou brengen, is dat alleen ter vermaak. Ik zou er geen serieuze verwachting aan verbinden en hoe dan ook, het niveau dat dat hondje kan bereiken zal altijd mijlenver onder de honden liggen die er genetisch op geslecteerd zijn. JMO.

Ik ben het wel met je eens maar de HH is nadat kuddes schapen niet meer nodig waren, toch ook voor de melkkar gezet om te trekken. Ik snap je punt zeker, ik denk ook echt wel dat je behalve het naast de slee mee rennen, ook de nodige geestelijke uitdaging moet bieden om de HH tevreden te houden.

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 5:20 am 

@Judith, dank je voor je reactie, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat het leervermogen van de HH te vergelijken is met dat van mijn jachthonden. Is idd totaal anders dan bij de malamutes. Die zijn heel erg zelfstandig, ze moeten het nut ergens van inzien anders doen ze het gewoon niet.
Om gewoon te zeggen dat ik het gedaan heb, is niet de reden waarom ik op de HH val. In eerste instantie zoek ik er een maatje bij. Eentje die wel mee kan op de trainingen en tijdens onze expedities, met het ophalen van de gasten, boodschappen doen in de stad, paddenstoelen plukken in de zomer/herfst en dan krijgt ze ook taken. Een rugzak op bv om mee te helpen dragen. Mijn ene jachthond gaat nu mee op al deze taken uitgezonderd de trainingen/expedities. Tijdens de expedities trekken we er met 3 gasten een paar dagen op uit, dan zou ze steeds bij ons zijn en alles meemaken. Ook tijdens al het andere dat we hier doen. Mijn minimale eis is dan ook dat ze los mee kan rennen met de trainingen zonder de teams te verstoren. Al de rest is leuk om uit te proberen en ik wil het ook een serieuze poging geven, maar als de hond het niet leuk vindt, en dat zie ik snel genoeg, dan hoeft het niet.
Los hiervan geloof ik dat veel fysieke uitdaging elke hond (en mens) een bevredigd gevoel geeft. Als de tijd van inspanning hoog genoeg is, en hier is die in grote delen van het jaar 4 tot 8 uur per dag, daar hoeft niet veel leerwerk in de zin van commando's meer bij te komen. Een van mijn jachthonden loopt hier de hele dag los op het terrein. Ze is dol gelukkig met haar vrije leven. De andere gaat mee met alles, behalve met de trainingen. Ik doe geen jachttraining meer met ze (een enkele keer nog wel eens), maar het zijn gelukkige honden. We zijn praktisch altijd samen, ook met de poolhonden, al zitten die in de kennels, ze staan vlak naast het huis, we horen en zien alles dat ze doen. Maar nee, de HH krijgt geen breed scala aan commando's om strict op te volgen, als dat is wat je bedoelt met intelligentie en will to please, die tijd ben ik zelf voorbij. Maar ze zal met ons samen leven 24/7, mooier kan ik het niet maken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 08, 2012 9:30 pm 
Site Admin

ehm, ik heb hier een HH lopen die het echt WEL als een doel in haar leven ziet om te trekken HHlach maar ze wil idd wel meer. Alleen maar dat zou niks zijn, maar dat is, begrijp ik de bedoeling niet, het is eerder een vriend/maatje die mee moet met alles, waaronder dan ook met de poolhonden mee rennen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 09, 2012 5:24 am 

Marjolein schreef:
ehm, ik heb hier een HH lopen die het echt WEL als een doel in haar leven ziet om te trekken HHlach maar ze wil idd wel meer. Alleen maar dat zou niks zijn, maar dat is, begrijp ik de bedoeling niet, het is eerder een vriend/maatje die mee moet met alles, waaronder dan ook met de poolhonden mee rennen?

Ja, dat klopt idd.
Leuk om te horen, Marjolein, dat jouw hond plezier beleeft aan het trekken. Welke hond is dat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 09, 2012 10:22 pm 
Site Admin

Esther Q schreef:
Marjolein schreef:

Ja, dat klopt idd.
Leuk om te horen, Marjolein, dat jouw hond plezier beleeft aan het trekken. Welke hond is dat?

Ivil HHwink Heb een bungee lijn en lijnuithouder aan de fiets, ze rent dus voor de fiets. "links" en "rechts" was even oefenen HHschrik maar gaat nu redelijk. We fietsen wel gewoon op wegen, het bos durf ik met die stuntpiloot niet in, dat wordt mijn dood HHlach Ze kan best hard gaan, maar is ineens op een leeftijd waarop ze besloten lijkt te hebben dat het verstandiger is je energie te verdelen.. :idea: Nu loopt ze keurig 16 tot 18 km/u, we gaan altijd weg met 26 km/u de eerste km. In het begin was dat 32 km/u en dan het laatste stuk naar huis helemaal kapot natuurlijk. Dat gaat nu beter. Tussendoor loopt ze overigens ook stukken los, dus niet trekkend ;) Fiets ook geen hele lange stukken meer, nu hooguit 8 km.

Er is ook een Duitse mevr., weet even niet meer hoe ze heet, die heeft een go-kart en zet daar 2 hollanders voor, gaat prima.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 10:27 am 

Leuk, Marjolein! Dat ze haar energie gaat verdelen is een heel goed teken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 11:50 am 
Site Admin

Esther Q schreef:
Leuk, Marjolein! Dat ze haar energie gaat verdelen is een heel goed teken.

mag ook wel na 5 jaar dacht ik zo... was wel met stomheid geslagen HHtwijfel Ivil? Rustig lopen??? HHschrik

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 13, 2012 12:44 pm 

Ik heb Bink gister een heel klein stukje (400m) met Aiyana voor de step mee laten draven om te kijken hoe hij het doet, 2x linksafslaan was geen probleem, Aiyana drukte hem ´zo door de bocht´, ik heb hem een langere riem eraangedaan zodat hij niet trok en er alleen maar naast draafde, beiden hadden de oortjes naar achteren en waren erg geconcentreerd aan t werk :) Ze liepen echt super mooi als koppel naast elkaar.
Was interessant om te zien hoe Bink het afkijkt bij Aiyana en Aiyana 100% opgaat in haar rol als leraar.
Dus ik vermoed dat we over een jaar hier de hele omgeving onveilig gaan maken en als iemand vraagt wat voor honden dat zijn dan zijn t stephonden ;) sledehonden kent ja al iedereen hihihi.

Sorry maar ik heb geen fotos gemaakt, had mn handen op de remmen en t was me n beetje te gevaarlijk omdat ik niet wist wat er zou gaan komen ;)

ik ben nog elke dag verbaasd erover wat Aiyana allemaal leert van Bink, ze is nu bijna net zo snel met het uitvoeren van de gehoorzaamheidsoefeningen als Bink, en dat is toch echt zeldzaam voor een husky, ze heeft me nou ook al 3x een plezier gedaan doordat ze ging apporteren :D
Heeft ze van ons Blinkelotje afgekeken HHwink

Groetjes Melanie

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2012 7:11 am 

melaniearends schreef:
Ik heb Bink gister een heel klein stukje (400m) met Aiyana voor de step mee laten draven om te kijken hoe hij het doet, 2x linksafslaan was geen probleem, Aiyana drukte hem ´zo door de bocht´, ik heb hem een langere riem eraangedaan zodat hij niet trok en er alleen maar naast draafde, beiden hadden de oortjes naar achteren en waren erg geconcentreerd aan t werk :) Ze liepen echt super mooi als koppel naast elkaar.
Was interessant om te zien hoe Bink het afkijkt bij Aiyana en Aiyana 100% opgaat in haar rol als leraar.
Dus ik vermoed dat we over een jaar hier de hele omgeving onveilig gaan maken en als iemand vraagt wat voor honden dat zijn dan zijn t stephonden ;) sledehonden kent ja al iedereen hihihi.

Sorry maar ik heb geen fotos gemaakt, had mn handen op de remmen en t was me n beetje te gevaarlijk omdat ik niet wist wat er zou gaan komen ;)

ik ben nog elke dag verbaasd erover wat Aiyana allemaal leert van Bink, ze is nu bijna net zo snel met het uitvoeren van de gehoorzaamheidsoefeningen als Bink, en dat is toch echt zeldzaam voor een husky, ze heeft me nou ook al 3x een plezier gedaan doordat ze ging apporteren :D
Heeft ze van ons Blinkelotje afgekeken HHwink

Groetjes Melanie

Wat leuk, Melanie! Ik ben heel benieuwd of je ermee verder gaat. Ik zie het zo voor me hoe Aiyana Bink de bocht doordrukt, mooi hoe ze zo van elkaar leren en samenwerken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 18, 2012 11:15 pm 

Hij moet nog een jaartje wachten hij is net 6 maanden, maar ik vind dat die 2 een goed ingespeeld team zijn ook met wandelen, mens erger je niet ( als je echt geen tijd hebt elke muizenscheet apart opzoeken ;) )
We gaan er in elk geval mee verder, aiyana staat als t niet te warm is 2-3x per week voor de step.
Met bink doe ik veel gehoorzaam, ik ga komende week kijken bij een andere hondeschool wat ook ipo doen.
Mentrailing loopt hij ook mee, hij leert echt snel en als hobbie zoeken ze om de beurt voer in de tuin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 02, 2013 2:38 pm 

Even een updatetje, ik heb een kennel gevonden die mij op alle fronten aanspreekt en net te horen gekregen dat het teefje van mijn aanstaande pup gedekt is. Als alles goed gaat kan ik begin juni mijn toekomstige maatje ophalen. Ik kijk er waanzinnig naar uit! PDT_Love_16

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 02, 2013 2:52 pm 

Wat leuk gefeliciteerd!! en sterkte met wachten!!! HHwink

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur