Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 20, 2019 12:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HH's en poolhonden
BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 8:21 am 

Denk je zelf het belangrijkste al aangeeft in je verhaal: de pup moet de kans krijgen de taal teleren van haar/zijn meute en of dat nu Alaskans zijn of andere zal dan weinig uit maken. ik heb zelf American Akita`s bij Hollanders gehad en dat ging prima reuen onderling soms wat minder maar dat heeft meer met het reudomantie vandoen en niet het ras.Denk zelfs als je de kans hebt de pup met een stel puppen van je eigen honden zou laten opgroeien dit een leuk team wordt.
Een akita reu die met een ijslandertje (kleinere hond dus)opgroeide liet zich nog jaren lang door kleinere honden de les lezen als niet anders kon.
Hollanders zijn ook roedelhonden alleen zijn het bij ons vaak de mensen die hun roedel vormen. Hollanders vinden het dan vaak ook niets als hun meute/roedel tijdens wandelingen splits of het mede honden zijn of mensen maakt niets uit het hoort bijeen tezijn Samen uit Samen thuis!!.

Succes met je Hollandertje

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 9:18 am 

dogwalker schreef:
Dank voor je duidelijke uitleg.
Als je de hollander als huishond/maatje laten leven dan is de kans wel aanwezig dat
ze zich heel hoog in rang zou kunnen gaan voelen vergeleken met de honden die buiten leven.
Wat een uitdaging..

Bedankt voor die opmerking dogwalker! Dat is zeker iets om op te letten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 9:19 am 

Mazzel schreef:
Denk je zelf het belangrijkste al aangeeft in je verhaal: de pup moet de kans krijgen de taal teleren van haar/zijn meute en of dat nu Alaskans zijn of andere zal dan weinig uit maken. ik heb zelf American Akita`s bij Hollanders gehad en dat ging prima reuen onderling soms wat minder maar dat heeft meer met het reudomantie vandoen en niet het ras.Denk zelfs als je de kans hebt de pup met een stel puppen van je eigen honden zou laten opgroeien dit een leuk team wordt.
Een akita reu die met een ijslandertje (kleinere hond dus)opgroeide liet zich nog jaren lang door kleinere honden de les lezen als niet anders kon.
Hollanders zijn ook roedelhonden alleen zijn het bij ons vaak de mensen die hun roedel vormen. Hollanders vinden het dan vaak ook niets als hun meute/roedel tijdens wandelingen splits of het mede honden zijn of mensen maakt niets uit het hoort bijeen tezijn Samen uit Samen thuis!!.

Succes met je Hollandertje

Jij ook bedankt, Mazzel, goede tip om het zo te timen dat we net zelf ook een of enkele pups hebben waar ze mee kan opgroeien!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 11:51 am 

Ik vind het eigenlijk wel een heel interessant verhaal. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen, ik blijf het iig volgen

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 1:16 pm 

Ik mis hier echt een =vind ik super=knopje HHwink

@Esther Q werken jullie met de poolhonden?
Ik zag meedere malamutes, wat zijn de rest voor poolhonden?

Lijkt me erg interessant grotere roedels te kunnen bekijken en te zien hoe ze met elkaar omgaan,
dat grommen om te spelen ken ik van Aiyana, ze bromt/huilt als ze met Bink wilt spelen en als ze dan de speelhouding aanneemt dan word er ook gespeeld.
Ze speelt ook veel met haar poten ´meppend´ , en als meerdere sib. Huskys samen spelen denk je ook af en toe dat ze mekaar proberen af te maken.
Ze mekkert ook als bezoek aan de deur staat, zo een geluid als een zeehondje wat 3x een kort diep huilend geluid maakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 1:51 pm 
Site Admin

Esther Q schreef:
wij hebben nu 33 poolhonden

:smt103
Ik heb duidelijk een voorstel-topic gemist. Bij deze: Welkom!!

Esther Q schreef:
(nooit een live gezien, ze bestaan niet hier in Estland)

http://www.esaber.eu
Is dit niet een kennel uit Estland? Of in ieder geval daar ergens in de buurt. Deze week zijn er twee Nederlanders met twee Hollanders (KH van de kennel hierboven en een LH) in Estland om een seminar te geven: viewtopic.php?f=23&t=13043 (2e bericht).

In Finland heb je ook veel Hollanders, dat is ook relatief dichtbij. Als je specifieke eisen hebt qua karakter, kan ik je aanraden om op een clubmatch o.i.d. te gaan kijken en honden van verschillende kennels te vergelijken. In Finland hebben ze wel een clubmatch van de rasvereniging, maar ik weet niet waar en wanneer. Dit is de site van de rasvereniging: http://www.holsku.fi/

dogwalker schreef:
Als je de hollander als huishond/maatje laten leven dan is de kans wel aanwezig dat
ze zich heel hoog in rang zou kunnen gaan voelen vergeleken met de honden die buiten leven.
Wat een uitdaging..

Daar zou ik me niet zo druk om maken. Een Hollander is niet op z'n achterhoofd gevallen als hij tegenover een groep van 33 halfwilde honden komt te staan. Misschien zal hij ze proberen te hoeden, maar echt de baas proberen te spelen zou niet zo slim zijn.

Als je een pup neemt en die direct meeneemt in de groep en goed stuurt, dan moet het goed gaan. Inderdaad wel een pup kiezen die heel stabiel is en niet snel overdonderd raakt, maar dat wil je denk ik sowieso i.v.m. de slee. Daar kan je ook geen instabiele hond voor zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 3:16 pm 

melaniearends schreef:

Lijkt me erg interessant grotere roedels te kunnen bekijken en te zien hoe ze met elkaar omgaan,
dat grommen om te spelen ken ik van Aiyana, ze bromt/huilt als ze met Bink wilt spelen en als ze dan de speelhouding aanneemt dan word er ook gespeeld.
Ze speelt ook veel met haar poten ´meppend´ , en als meerdere sib. Huskys samen spelen denk je ook af en toe dat ze mekaar proberen af te maken.
Ze mekkert ook als bezoek aan de deur staat, zo een geluid als een zeehondje wat 3x een kort diep huilend geluid maakt.

Ja, dat meppen is heel typisch, wij hebben 1 husky, die mept ook. De malamutes doen het ook. Niet iedere hond is daarvan gediend. En de mallen zijn ook byzonder lomp, je moet echt wel tegen een stootje kunnen, niet te sensitief zijn. Een van mijn jachthonden is totaal ongeschikt om contact met ze te hebben. De andere redt zich echter heel erg goed. Het kan dus zeker, maar het kan ook helemaal verkeerd gaan en dan zit ik met een hond die ik niet kan geven wat ze nodig heeft. Want buiten de trainingen heb ik niet veel zin/tijd meer. Dat wil ik proberen te voorkomen.
We werken idd met ze, we organiseren sledetochten. Ze lopen middistance, dwz zo ongeveer 40-50 km per dag. Is voor een beetje hond een fluitje van een cent. Hard trekken is natuurlijk wel intensiever dan gewoon los lopen, maar het is niet de bedoeling dat HH het echte zware werk gaat doen. Daar hebben we andere binken voor.
Het is ook echt reuze interessant, ik voel me nog dagelijks een gezegend mens dat ik hier leef en al die honden bezig kan zien met elkaar. We proberen ze naast het werken zoveel mogelijk ruimte te geven voor hun natuurlijke gedragingen.
Verder hebben we nog 1 samoyeed en 2 groenlandhonden. Een kruising laika gehad, maar die hebben we herplaatst, hij kon het werken niet aan. Het leven in de groep ging wel goed met hem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 3:23 pm 

Heleen schreef:
Esther Q schreef:
wij hebben nu 33 poolhonden

:smt103
Ik heb duidelijk een voorstel-topic gemist. Bij deze: Welkom!!

Esther Q schreef:
(nooit een live gezien, ze bestaan niet hier in Estland)

http://www.esaber.eu
Is dit niet een kennel uit Estland? Of in ieder geval daar ergens in de buurt. Deze week zijn er twee Nederlanders met twee Hollanders (KH van de kennel hierboven en een LH) in Estland om een seminar te geven: viewtopic.php?f=23&t=13043 (2e bericht).

In Finland heb je ook veel Hollanders, dat is ook relatief dichtbij. Als je specifieke eisen hebt qua karakter, kan ik je aanraden om op een clubmatch o.i.d. te gaan kijken en honden van verschillende kennels te vergelijken. In Finland hebben ze wel een clubmatch van de rasvereniging, maar ik weet niet waar en wanneer. Dit is de site van de rasvereniging: http://www.holsku.fi/

dogwalker schreef:
Wat een uitdaging..

Daar zou ik me niet zo druk om maken. Een Hollander is niet op z'n achterhoofd gevallen als hij tegenover een groep van 33 halfwilde honden komt te staan. Misschien zal hij ze proberen te hoeden, maar echt de baas proberen te spelen zou niet zo slim zijn.

Als je een pup neemt en die direct meeneemt in de groep en goed stuurt, dan moet het goed gaan. Inderdaad wel een pup kiezen die heel stabiel is en niet snel overdonderd raakt, maar dat wil je denk ik sowieso i.v.m. de slee. Daar kan je ook geen instabiele hond voor zetten.

Je hebt niets gemist hoor, ik heb niets verteld in het welkom topic. Eigenlijk omdat ik bang was dat er meteen geroepen zou worden dat een HH bij zoveel poolhonden een hachelijke onderneming zou worden en het zou worden afgeraden. Maar ik ben blij dat dat niet het geval is, blijkbaar hebben jullie veel vertrouwen in de HH en kan het ras ook echt wel wat aan. Uit de beschrijvingen die ik las dacht ik dat ook wel, maar het blijft toch moeilijk te zeggen zonder ze zelf mee te maken. Heel erg bedankt dus voor de links!! Ik ga die zeker onderzoeken, Finland is te doen idd, 300km en een bootritje. Ik zoek zeker heel specifiek naar een stabiel karakter. Dat is het belangrijkste en gezondheid natuurlijk, maar wat dat betreft blijft het toch altijd afwachten. Ik heb al een heel interessante kennel gevonden in NL, maar ik merk dat ik toch nog niet helemaal toe ben aan een beslissing. Ik weet inmiddels dat de genenpool erg klein is in het ras, maar vind toch niet iets over echte noemenswaardige gezondheidsproblemen, tot nu toe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 3:33 pm 
Site Admin

Esther Q schreef:
Je hebt niets gemist hoor, ik heb niets verteld in het welkom topic. Eigenlijk omdat ik bang was dat er meteen geroepen zou worden dat een HH bij zoveel poolhonden een hachelijke onderneming zou worden en het zou worden afgeraden. Maar ik ben blij dat dat niet het geval is, blijkbaar hebben jullie veel vertrouwen in de HH en kan het ras ook echt wel wat aan. Uit de beschrijvingen die ik las dacht ik dat ook wel, maar het blijft toch moeilijk te zeggen zonder ze zelf mee te maken. Heel erg bedankt dus voor de links!! Ik ga die zeker onderzoeken, Finland is te doen idd, 300km en een bootritje. Ik zoek zeker heel specifiek naar een stabiel karakter. Dat is het belangrijkste en gezondheid natuurlijk, maar wat dat betreft blijft het toch altijd afwachten. Ik heb al een heel interessante kennel gevonden in NL, maar ik merk dat ik toch nog niet helemaal toe ben aan een beslissing. Ik weet inmiddels dat de genenpool erg klein is in het ras, maar vind toch niet iets over echte noemenswaardige gezondheidsproblemen, tot nu toe.

Neem je tijd. Probeer een paar clubmatches of nestendag te bezoeken, in Nederland en/of Finland, zodat je weet hoe de verschillende karakters zijn. Jij kan niet met zomaar een pup thuiskomen, dat gaat niet werken. Er is zeker een geschikte Hollander voor je, maar ik denk dat jij net even wat beter en langer moet zoeken dan de gemiddelde liefhebber.

En verder ben ik stikjaloers op je! :smt003

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 4:04 pm 

Volgens mij woont er een ruwhaar in Estland,,,, broer van Famke.

Maar een HH kan volgens mij prima inschatten met welk roedel hij /zij te doen heeft.

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 4:04 pm 

dubbel geplaats.......

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 8:41 pm 

Een roedel bestaat uit 5-20 honden, dus als je het hebt over 33 honden dan heb je het over een grote roedel, dat is voor een hollander heel veel.Ik ken geen hollanders die in zulke grote roedels leven hier in Nederland en ook niet in België.Vroeger niet en nu ook niet.Bij het andere ras wat ik heb weet ik wel dat ze door hun hoge verdraagzaamheid in een roedel van 10-15 honden harmonieus samen kunnen leven, maar ik acht 1 witte herder ook niet geschikt om met een grote roedel poolhonden te leven en werken.Als je kijkt naar het oorspronkelijke werk van de hoedende herdershond dan zie je ook dat ze bij de herder nooit met zoveel honden hoefde te leven en werken.
Zie je het al voor je een herder met 400 schapen en dan 33 honden die de kudde in het gareel houden..ze zouden continue tegen elkaar aanbotsen..
En natuurlijk zal een hollander het niet in zijn hoofd halen om in zo'n grote roedel iets te proberen..Maar ik neem aan dat Esther de training eerst gaat opbouwen en een jonge hond niet gelijk aan het werk zet bij een al bestaand evaren sledenhondenteam.Ik zou zelf de hollander wel laten wennen aan de poolhonden maar niet samen met de poolhonden laten werken.In ieder geval niet in zo'n al bestaande grote roedel, wel kleinschalig trainen in een groepje met honden waar het mee klikt.Dan is het afwachten en kijken hoe het zich verder zal ontwikkelen, maar een hollander toevoegen om hetzelfde werk te laten doen als een poolhond in een groep van poolhonden dan dan denk ik nee, daar is een hoedende herdershond niet voor geschikt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 5:21 am 

@dogwalker, bedankt voor je verhaal!
De training van de HH gaat sowieso anders verlopen dan die van onze poolhonden. De poolhonden zijn geboren trekhonden. Het zit zo in hun bloed, die behoeven nauwelijks uitleg. De pups groeien hier op tussen de volwassen honden en kennen ze dus door en door als ze voor het eerst worden ingespannen. We zetten ze voor de eerste keer in een klein (4 tot 6 honden) team en dan doen ze meteen wat ze moeten doen. De details leren ze van de ervaren honden. Met de HH moet dat veel kalmer worden opgebouwd. Die zal eerst individuele trektraining nodig hebben, met de fiets bv. Als dat goed gaat, komt er 1 poolhond bij die ze tegen die tijd al goed zal kennen. En zo rustig verder.
De grootste groep in de kennels die we hebben telt 11 honden. Dat is zo'n beetje het maximum dat we aanhouden, anders wordt het praktisch onhandig. Ze staan met zijn allen voor de deur te trappelen als we gaan voeren of trainen, met 11 is dat nog goed te bestieren. Als ik ervoor kies haar in de groep te zetten komt de HH waarschijnlijk in de kennel met de reutjes, om daar op te groeien. Die zullen haar snel accepteren. Teefjes met teefjes zijn wat moeilijker. Iig kan ze buiten de kennels contact maken met een of twee honden tegelijk. Zodat ze die goed leert kennen voor later.
Afgelopen herfst heeft een volwassen border collie een tijdje meegetraind, ging meteen in een 6 honden team, ging erg goed! Ze heeft een keer 30km meegelopen. Ze had wel ook al individuele trektraining gehad met de fiets en het was een mentaal erg sterke tante. Mijn jachthonden hebben we ook op volwassen leeftijd in de teams gezet. Ook dat ging goed, al trekt een van de honden totaal niet en vindt het ook totaal niet leuk. De ander was geweldig op korte afstanden, een echte sprinthond. Na 6 km liet ze het afweten. Nu kan ze niet meer mee, ze heeft last van haar heupen.

@Heleen, de link die je gaf is idd van een kennel in Estland, ik heb ze gemaild of ik langs mag komen! En misschien gaan we naar Riga dit weekend naar die seminar, ik probeer uit te zoeken hoe laat die is en welke dag. Tis een beetje kort van te voren dus ik weet niet of het lukt, ik hoop het. Zie ik eindelijk live een HH :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 7:32 am 
Site Admin

Esther Q schreef:
@Heleen, de link die je gaf is idd van een kennel in Estland, ik heb ze gemaild of ik langs mag komen! En misschien gaan we naar Riga dit weekend naar die seminar, ik probeer uit te zoeken hoe laat die is en welke dag. Tis een beetje kort van te voren dus ik weet niet of het lukt, ik hoop het. Zie ik eindelijk live een HH :)

Wat leuk! :smt041
Dat in Riga is een hondenshow. De seminar is volgens mij vlakbij Tallinn en duurt tot vrijdag. De show is komend weekend en daar zijn Dinthe (LH) en Jedda (KH) dus sowieso. Ik weet niet op welke dag de Hollanders moeten, daar kan ik niet uitkomen.

Ik zag net dat er ook een langhaarkennel in Estland zit: Eviko (http://www.hot.ee/e/evikokennel/). Website lijkt niet zo up-to-date (ik begrijp er sowieso niks van), maar ze hebben vorig jaar nog een nestje gefokt.
Geen idee of daar ook ruwharen zitten. Vast wel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 9:27 am 

Esther Q schreef:
melaniearends schreef:

Ja, dat meppen is heel typisch, wij hebben 1 husky, die mept ook. De malamutes doen het ook. Niet iedere hond is daarvan gediend. En de mallen zijn ook byzonder lomp, je moet echt wel tegen een stootje kunnen, niet te sensitief zijn. Een van mijn jachthonden is totaal ongeschikt om contact met ze te hebben. De andere redt zich echter heel erg goed. Het kan dus zeker, maar het kan ook helemaal verkeerd gaan en dan zit ik met een hond die ik niet kan geven wat ze nodig heeft. Want buiten de trainingen heb ik niet veel zin/tijd meer. Dat wil ik proberen te voorkomen.
We werken idd met ze, we organiseren sledetochten. Ze lopen middistance, dwz zo ongeveer 40-50 km per dag. Is voor een beetje hond een fluitje van een cent. Hard trekken is natuurlijk wel intensiever dan gewoon los lopen, maar het is niet de bedoeling dat HH het echte zware werk gaat doen. Daar hebben we andere binken voor.
Het is ook echt reuze interessant, ik voel me nog dagelijks een gezegend mens dat ik hier leef en al die honden bezig kan zien met elkaar. We proberen ze naast het werken zoveel mogelijk ruimte te geven voor hun natuurlijke gedragingen.
Verder hebben we nog 1 samoyeed en 2 groenlandhonden. Een kruising laika gehad, maar die hebben we herplaatst, hij kon het werken niet aan. Het leven in de groep ging wel goed met hem.

Ja cool :) dat is natuurlijk de droom van velen,
Hoe zijn jullie daar beland?
Zijn de mallen niet te zwaar in de sneeuw? We waren in Zweden (mora) op vakantie en hebben daar met siberische huskies een tour mee mogen rijden,
Hij legde t ons zo uit dat een zware hond sneller wegzakt en dan moet ploeteren om te blijven lopen, de "kleine" huskies lopen er makkelijker overheen.
Denk ook dat de hounds daarom steeds populairder worden, sneller en lichter
Natuurlijk heeft iedereen een ander ideaalbeeld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur