Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 20, 2019 12:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Uit- / aanvallen
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 6:41 pm 

tonic schreef:
Deze jonge hond heeft inderdaad een probleempje overgehouden.

Als hier nu niet goed mee omgegaan wordt is dit een probleem hond voor de toekomst.
Zoals ik lees laat je de hond ook wel eens los uit.
Dan moet de omgeving er ook vanuit kunnen gaan dat hij normaal reageerd op mensen, andere honden en/of kinderen.
Uit het verhaal maak ik op dat de hond in veel situaties niet normaal reageerd.
Ook heb je er geen probleem mee dat de hond vreemd reageerd op handen want dan moeten de mensen maar uit zijn space blijven schrijf je.

Als je deze hond normaal wilt laten reageren in onze leefomgeving en ook nog eens los.
Dan zit er voor mij maar 1 ding op!
Ga naar een goede cursus steek er veel tijd in en laat daar de hond functioneren tussen mensen en honden.

Anders kun je er op wachten dat de hond nare gevolgen gaat geven als je weer eens in het bos loopt en de andere mensen en of honden niet optijd opmerkt.
In onze normale leefomgeving moeten andere honden en mensen in "de space" van jou hond kunnen komen vooral als hij losloopt.

Om even duidelijk te zijn, naar kinderen doet ze helemaal niets, en zoals je ook heb kunnen lezen heb ik ook geprobeerd met mensen en de conclusie daaruit was, dat het goed gaat mits ze haar niet recht aan gaan staan kijken (en daarmee bedoel ik niet perongeluk haar blik vangen en that's it, daarmee bedoel ik echt aanstaren) en niet gaan aaien.

De reden waarom zij daar vandaag volledig losliep was omdat op het stuk waar ik haar losliet geen kip te bekennen was (en dus ook geen honden en mensen) zoals je ook heb kunnen lezen jaagt ze weg en valt ze honden niet aan (leste stuk wat ik geplaatst heb over vandaag) en heeft ze ze aangelijnd ook dichterbij gelaten, zonder echt een reactie te geven enkel en alleen druk op de riem en ernaar kijken, maar dat kijken was niet lang want ze keek naar alles wat we tegen kwamen, inc. die honden en die mensen die erbij liepen maar meer niet.

Overigens kom ik zelden in dat bos en hier in de buurt gaat ze niet los wat niet is vanwege haar reactie maar omdat nagenoeg de gehele buurt bang is voor honden en zodra ze zien dat een hond los is, of die nou 30 m van je af loopt of nagenoeg in je loopt de hele buurt bij elkaar gaan gillen alsof ze afgeslacht worden :doubt: en vanwege de veelste-hard-rijdende-mensen hier in de straten.

Overigens heb ik er WEL problemen mee als zij 'vreemd' reageert naar handen van voorbijgangers alleen heb ik er GEEN problemen mee als zij gaat blaffen als 1 of andere halvezool haar wil gaan aaien. Als zij niet geaaid wilt worden prima, uit respect vind ik toch dat mensen moeten vragen voor ze een hond gaan aaien zodat ik nee kan antwoorden.. Zij mag niet naar voorbij gangers reageren maar wel aan mensen die haar willen aaien laten merken dat ze daar niet van gediend is...
Als ik in de stad loop en iemand gaat mij staan aaien, kan die gene ook een fikse dreun verwachten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 8:45 pm 

Misschien zou je, inplaats van "nee" te zeggen als mensen vragen of ze haar mogen aanhalen, er juist gebruik van moeten maken. Leg de situatie uit, kijk hoe ze reageert en misschien wil ze wel, als je even rustig hebt staan te praten en ze ziet dat er niets aan de hand is, een brokje aanpakken (van de vlakke hand). Maak van elke gelegenheid een
leermoment, er moeten na die ene, heel vervelende, ervaring heel veel goede ervaringen volgen om het vertrouwen terug te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 9:16 pm 

Om even duidelijk te zijn, naar kinderen doet ze helemaal niets,(honden met deze achtergrond kunnen dit wel gaan doen) en zoals je ook heb kunnen lezen heb ik ook geprobeerd met mensen en de conclusie daaruit was, dat het goed gaat mits ze haar niet recht aan gaan staan kijken (en daarmee bedoel ik niet perongeluk haar blik vangen en that's it, daarmee bedoel ik echt aanstaren) en niet gaan aaien.in een normale leefomgeving mogen mensen ervan uitgaan dat dit wel kan bij een loslopende hond zo niet dan moet hij voor ieders veiligheid kort aangelijnd zijn. En zorg jij als roedelleider dat er niks kan gebeuren
De reden waarom zij daar vandaag volledig losliep was omdat op het stuk waar ik haar losliet geen kip te bekennen was (en dus ook geen honden en mensen)([color=#FF0000]toch kwam je mensen met een hond tegen en viel ze uit naar die pup)[/color] zoals je ook heb kunnen lezen jaagt ze weg en valt ze honden niet aan (leste stuk wat ik geplaatst heb over vandaag) en heeft ze ze aangelijnd ook dichterbij gelaten, zonder echt een reactie te geven enkel en alleen druk op de riem en ernaar kijken, maar dat kijken was niet lang want ze keek naar alles wat we tegen kwamen, inc. die honden en die mensen die erbij liepen maar meer niet.

Overigens kom ik zelden in dat bos en hier in de buurt gaat ze niet los wat niet is vanwege haar reactie maar omdat nagenoeg de gehele buurt bang is voor honden en zodra ze zien dat een hond los is, of die nou 30 m van je af loopt of nagenoeg in je loopt de hele buurt bij elkaar gaan gillen alsof ze afgeslacht worden en vanwege de veelste-hard-rijdende-mensen hier in de straten.

Overigens heb ik er WEL problemen mee als zij 'vreemd' reageert naar handen van voorbijgangers alleen heb ik er GEEN problemen mee als zij gaat blaffen als 1 of andere halvezool haar wil gaan aaien. Als zij niet geaaid wilt worden prima, uit respect vind ik toch dat mensen moeten vragen voor ze een hond gaan aaien zodat ik nee kan antwoorden.. Zij mag niet naar voorbij gangers reageren maar wel aan mensen die haar willen aaien laten merken dat ze daar niet van gediend is...
Als ik in de stad loop en iemand gaat mij staan aaien, kan die gene ook een fikse dreun verwachten. als jij dit tollereerd is dat je goed recht maar van een loslopende hond of hond welke meegenomen wordt naar plekken waar veel mensen zijn moet iets anders verwacht worden. op de markt is een aaitje zo gegeven en een beet dus ook!

En nogmaals ik geef je alleen een tip om onder geconditioneerde omstandigheden (op een cursus) de hond sociaaler te laten reageren op mensen en andere honden.
Omdat deze hond door zijn achtergrond een potentionele angstbijter is of kan worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 9:27 pm 

Als een hond niet goed onder appel staat kan hij in een omgeving waar andere honden en of mensen komen niet los. Jij kan het niet vervelend vinden maar als ik jou tegen zou komen dan zou ik heel boos kunnen worden hierom, jou hond lokt ook reacties uit van andere honden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 10:43 pm 

Ik woon in Ossendrecht en heb o.a. een reu die super is met teven. Als je wil, wil ik best wel eens met jullie wandelen, hoor.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 7:33 am 

Mijn hond wil ook niet geaaid worden. En ben ook van mening dat iedereen met zijn klauwen van mijn hond af moet blijven. Ik vind het heel normaal dat je een ander zijn hond niet aanraakt, ook in omgevingen als bos en stad. Je gaat toch ook niet zomaar aan iemands kind zitten ???
Belachelijk dat iedere hond dat maar moet toestaan. Ik blijf van mening dat iedereen maar eens moet leren dat een hond een heel sociaal dier is maar wel in eigen "roedel" verband. En dat ze iedereen buiten die "roedel" wel moeten accepteren maar zeker niet maar alles hoeven toe te staan omdat dat zogenaamd de maatschappij is.

We vergeten af en toe dat een hollander juist gefokt is voor eigen baas en niet zoals een labrador voor de hele wereld. Als je dat wil, neem dan een labrador. Ik zal nu vast een discussie losmaken HHbluh

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 7:54 am 

Ik ben inderdaad van mening dat elk ras sociaal gewenst gedrag kan vertonen.
Je kunt nu natuurlijk discusseren over de vraag wat sociaal gewenst gedrag is.
Want inderdaad worden je kinderen ook diverse keren aangeraakt bedoeld of onbedoeld zelfs als jij datniet wilt
Maar als jij je hond los laat lopen of ze meeneemt naar drukke omgevingen kan de hond wel eens aangeraakt worden of aangestaard.
Dus als we er dan toch een roedel van maken ben jij als roedelleider verplicht om er voor te zorgen dat er niks gebeurd

Dus het is maar net wat je met je hond wilt.
Laat je hem bijvoorbeeld uit in een verlaten gebied of moet je er elke dag mee over een drukke markt.
In dat laatste geval kun je je hond best leren dat het geen nietmachine aan een touwtje is!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 8:34 am 

Het is een groot verschil of je met een volwassen (stabiele) hond hebt te doen of een jonge hond (die ook nog eens een vervelende ervaring heeft meegemaakt). Indien de puber dit (angstige) gedrag vertoont moet je anders reageren. Dit dier heeft goede ervaringen nodig en moet heel veel tussen de mensen. Het baasje zal rustig en zelfverzekerd moeten handelen en om die rust en kalmte op de hond over te brengen ook een oogje dicht moeten knijpen voor die mensen die in jouw ogen de hond verkeerd benaderen. En ook belangrijk: sta open voor de raadgevingen en maak gebruik van het vriendelijke aanbod! Een goed voorbeeld van een stabiele reu kan zeker helpen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 8:37 am 

tonic schreef:
Ik ben inderdaad van mening dat elk ras sociaal gewenst gedrag kan vertonen.
Je kunt nu natuurlijk discusseren over de vraag wat sociaal gewenst gedrag is.
Want inderdaad worden je kinderen ook diverse keren aangeraakt bedoeld of onbedoeld zelfs als jij datniet wilt
Maar als jij je hond los laat lopen of ze meeneemt naar drukke omgevingen kan de hond wel eens aangeraakt worden of aangestaard.
Dus als we er dan toch een roedel van maken ben jij als roedelleider verplicht om er voor te zorgen dat er niks gebeurd

Dus het is maar net wat je met je hond wilt.
Laat je hem bijvoorbeeld uit in een verlaten gebied of moet je er elke dag mee over een drukke markt.
In dat laatste geval kun je je hond best leren dat het geen nietmachine aan een touwtje is!

Tussen nietmachine en alles toestaan, zit een heleboel hahahaha... Maar tuurlijk ben ik met je eens dat als je in een bevolkt gebied loopt dat hij zich niet als nietmachine moet gedragen maar hij hoeft ook niet alles maar goed te vinden .. Mensen kunnen zelf heel goed nadenken ben ik van mening over wat verantwoord is ja of nee. En er langs lopen met je hand of bewust aaien zit ook een verschil in. Maar nogmaals, moeten we tegenwoordig alles indekken? Het lijkt wel of niemand meer zelf kan nadenken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 9:17 am 

Maan schreef:
Ik woon in Ossendrecht en heb o.a. een reu die super is met teven. Als je wil, wil ik best wel eens met jullie wandelen, hoor.

Dat vind ik wel een goed idee...:) (durf je dat echt aan? :shock: ) Ik word wel al schijtzenuwachtig bij de gedachte, maar dat is een kwestie van van te voren even helemaal tot mezelf komen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 9:22 am 

Ik zal even een voorbeeld geven van wanneer ik het NIET erg vond toen Moor kei hard blafte en een keer hapte want ik krijg het gevoel dat sommige mensen mij niet helemaal snappen..

Ik was vd week met Moor op weg naar de stad, waarbij ik iemand voorbij liep en Moor braaf meeliep, die man maakte zo'n geluidje naar Moor, waarop zij omkeek en hij, zonder enige waarschuwing of vraag, met zijn hand naar die hond toeging (en niet al te rustig) om te aaien. Vervolgens ging Moor dus blaffen, in haar achteruit, en hapte.
Ik heb die man zeer arrogant aangekeken met de mededeling 'en dat is dus de reden waarom je hoort te vragen of je een hond mag aaien'
De rest van de tijd in de stad heeft zij zich zeer goed gehouden, niet geblaft niks niet.
Sommige mensen, vooral vrouwen, konden haar, na even te laten snuffelen, heel kort en zachtjes onder haar kin kriebelen, Moor was het beu draait zich om en gaat zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 3:43 pm 
Site Admin

Kleintjjuh schreef:
Dat vind ik wel een goed idee...:) (durf je dat echt aan? :shock: ) Ik word wel al schijtzenuwachtig bij de gedachte, maar dat is een kwestie van van te voren even helemaal tot mezelf komen. :)

Maan durft dat wel en ik denk dat je aan Doerak een hele goeie leermeester hebt hoor!
Niet zenuwachtig worden, dan creeer je juist een reactie bij je hond die je niet wilt hebben.

Je hebt al een paar goeie tips gehad, waar je volgens mij ook al wat aan hebt gehad. Verder zou ik een fijne hondenschool zoeken, waar je kan trainen tussen de mensen en honden. Ten eerste om haar te leren honden en mensen in haar omgeving te tolereren. Ten tweede om haar zelfvertrouwen te vergroten. Ook op andere manieren zou ik haar zelfvertrouwen vergroten: veel ervaringen opdoen, trainen, zoekspelletjes doen, nieuwe wandelgebieden opzoeken, samen dingen ondernemen, etc. Je zal zien dat ze dan over het algemeen beter tegen een stootje kan. Geef haar wel genoeg tijd om te herstellen na elke nieuwe ervaring, anders kan je dingen forceren.

Wat jouw laatste voorbeeld betreft: Je moet er vanuit gaan dat de meeste mensen de ballen verstand van honden hebben. Helaas. En dus moet jouw hond sociaal zijn en zich ook aan laten halen als ze dat niet wil. Of wegstappen als ze niet aangehaald wil worden. Die keuze heeft ze namelijk ook en mensen accepteren dat wel. Happen en uitvallen mag je nooit, maar dan ook nooit tolereren. Jouw hond is in dat geval altijd de dader, nooit het slachtoffer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 4:57 pm 

Ik sluit me helemaal aan bij het advies van Heleen en wil daar nog graag aan toevoegen, dat op een hondenschool niet alleen het zelfvertrouwen van de hond kan groeien, maar ook dat van de baas, tenminste dat geldt voor mij. Maar gaat het eens een tijdje niet zo goed op de training, wat mij met Nora wel eens is overkomen, dat ze al het geleerde aan haar laars leek te lappen, dan ging mijn zelfvertrouwen wankelen, ik droomde zelfs van een totaal ontspoorde Hollander. Op zo'n moment nam ik een time out en sloeg een paar trainingen over om even afstand te nemen en zelf uit een soort verkramptheid te komen. Dan ging ik veel met haar wandelen en deed slechts een enkele simpele oefening, die ons allebei wat gemakkelijker afging, niet meer dan eentje per wandeling. Vervolgens weer blanco en relaxed naar de training, waar het dan meestal weer een stuk beter ging.
Ook een time out brengt afwisseling in de training en haalt de druk van de ketel, in ieder geval bij mij. En de Hollander pikt het gemakkelijk weer op, volgens mij. Nora wel teminste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 8:14 am 

Zeker durf ik dat aan ;)
We spreken binnenkort wel eens af, volgende week ben ik een weekje naar Frankrijk, daarna regelen we wat.
Niet zenuwachtig worden, nergens voor nodig!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 2:28 pm 

Maan schreef:
volgende week ben ik een weekje naar Frankrijk

Lekker :D Geniet ervan. Volgens mij is het weer daar beter dan hier :doubt:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur