Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jul 18, 2019 5:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gefixeerd op geuren
BerichtGeplaatst: zo nov 28, 2010 5:24 pm 

Tara is een kruising mechelse x hollandse herder en is nu 11 maanden. Ze heeft het altijd leuk gevonden om geurspelletjes te doen. Als we iets verstoppen en ze mag het gaan zoeken dan doet ze dat met veel enthousiasme en succes. De laatste weken lijkt ze wel gefixeerd door geuren. Tijdens het wandelen is het moeilijk om haar aandacht te krijgen als ze met haar neus aan de grond is, het lijkt wel of iedere meter wel een nieuwe interessante geur te vinden is. s avonds in het donker laat ik haar niet meer los maar aan de uitrollijn omdat ik haar in het donker anders kwijtraak als ze iets te enthousiast een geurspoor volgt :roll: . Kan het zijn dat op deze leeftijd het geurvermogen in eens extra ontwikkeld?

Profiel  

Berichttitel: Re: gefixeerd op geuren
BerichtGeplaatst: zo nov 28, 2010 10:22 pm 
Site Admin

Ik zou duidelijker aan gaan geven wanneer ze wel en niet mag snuffelen. Door zoekspelletjes en speuren zou je daar wat meer grip op kunnen krijgen.

Of moet ze soms loops worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 30, 2010 8:06 pm 

Dank voor je antwoord. Ze is al enige tijd geleden loops geworden dus dat zit er nu niet aan te komen.

Ik vind het vervelend om haar te verbieden te snuffelen, het lijkt me voor honden ook een sociaal iets dat ze tijdens hun wandeling allerlei geuren opsnuiven waardoor ze weten wat er allemaal langs gelopen is. Ik neem haar regelmatig ook even aan de lijn waarbij ze naast moet lopen en dat doet ze dan ook, het snuffelen blijft dan achterwege.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 01, 2010 9:50 am 
Site Admin

astridh schreef:
Dank voor je antwoord. Ze is al enige tijd geleden loops geworden dus dat zit er nu niet aan te komen.

Ik vind het vervelend om haar te verbieden te snuffelen, het lijkt me voor honden ook een sociaal iets dat ze tijdens hun wandeling allerlei geuren opsnuiven waardoor ze weten wat er allemaal langs gelopen is. Ik neem haar regelmatig ook even aan de lijn waarbij ze naast moet lopen en dat doet ze dan ook, het snuffelen blijft dan achterwege.

In de ogen van de hond zijn er wel meer dingen sociaal die wij mensen niet zo leuk vinden (opspringen, neus in je kruis duwen :lol: ).
Is er niet een hondenclub in de buurt waar je kan speuren? Dan kan je haar leren om in jouw voordeel haar neus te gebruiken en kan ze haar snuffelbehoefte kwijt.

Ik ben trouwens geen speurexpert, maar ik weet wel dat bij sneeuw de geuren heel anders worden. Volgens mij geldt dat ook voor vorst, dus misschien heeft het gedrag van de laatste weken met het weer te maken?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur