Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is zo sep 05, 2010 5:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HH gewend in kennel, soon-to-be huishond?
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 4:14 pm 

heeft iemand tips om van een 13 maanden jonge HH die alleen de kennel gewend is, een huishond te maken?

nu staat zn bench in de garage, hier slaapt ie 's nachts ook. overdag is hij meestal binnen, tenzij we op 1 van onze regelmatige wandelingen zijn.

is t beter om m eerst aan een mand/bench in de garage te laten wennen en dan uit/op te bouwen naar binnen, of juist beter om meteen zoveel mogelijk naar binnen te halen en zo min mogelijk in de garage te doen?

de trainer waar we m van hebben, gaf aan dat een rotschop afentoe best zou kunnen, zelfs goed zou zijn om te laten zien wie de baas is. ben er zelf niet zo'n held in om dieren lijfelijk te straffen.
nu las ik op een site over HH's dat dit helemaal ook niet noodzakelijk is. wie spreekt waarheid? heb de indruk dat onze hond intelligent genoeg is om t zo ook te snappen, maar die intelligentie kan ook tegen ons gebruikt worden. heb wel een zoon van anderhalf om rekening mee te houden....

alvast bedankt voor een reactie!

Nicolien

Profiel  

Berichttitel: Re: HH gewend in kennel, soon-to-be huishond?
BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 4:37 pm 

een schop lijkt mij hier niet nodig..dat doet alleen maar kwaad.
eerst vertrouwen opbouwen,eventueel eerst 5 min alleen in huis laten.
dat rustig opbouwen,dan zie je zelf hoe het gaat en met welke snelheid.
hollanders zijn vrij slim,dus berg alles goed op.
sommige kunnen ook deuren openen,hou daar ook rekening mee.
veel succes met je hondje.
ik ben benieuwd naar foto's. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 26, 2010 5:54 pm 

Welkom hier, en heel veel plezier met hem. zo te lezen hoeft het totaal geen problemen te geven om hem zowel binnen als ook buiten te laten lopen.
en een HH hoeft echt niet zo nodig een schop te hebben. juist niet!!!!!!! met een normale manier van behandelen werken ze het best!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 12:23 am 

Je kunt een kennelhond gewoon binnen halen, maar wel als je er een oogje op kunt houden. Hij zal zonder twijfel de regels (niet plassen, blijf van het aanrecht en de vuilnis af, etc) niet kennen. Het is het gemakkelijkst als je hem 'af' kunt commanderen en dan op die plek laten blijven. Doe er desnoods een lijntje aan. Als hij opstaat, weer rustig terug leggen op de plek die hij net verlaten heeft. Uiteindelijk gaat hij wel slapen/rusten. Als je dat regelmatig herhaalt gaat het opwindende van binnen zijn er wat af en dan kun je hem gemakkelijker rond laten lopen, nog steeds onder toeziend oog. Doe hem in de bench als je niet aanwezig bent en bouw het rustig op.
Trappen is nergens voor nodig. :o Ik vemoed dat de hond wel onder stakke hand gestaan heeft, dus consequent zijn kan geen kwaad. Het hoeft niet gemeen, maar kan wel resoluut. Als hij aan jullie gewend is, wordt je vanzelf wel maatjes, vermoed ik. 8) De hond heeft maar mazzel met een gezin dat hem om wilt programmeren. Veel suk6 ermee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 10:40 am 

Waarom zou je een hond binnen halen . Die van mij zit gewoon in de kennel als ik weg ben en in bed . Dat zou je ook kunnen doen . Voor de rest mag hij zelf bepalen van mij of hij binnen of buiten wil . Als je een hond namelijk buiten met de seizoenen laat gaan dan is de vacht vaak veel beter omdat ze een normale cyclus hebben ( zo noem ik het maar even ) Centrale verwarming is vunest voor je hondenvacht dat is ook de reden dat mijn pup nu lekker buiten zit en heb besloten dat al mijn volgende honden lekker naar buiten gaan :D . Ieder zijn ding maar ik zou er lekker een buiten en binnen hond van maken . Als je weg ben en in bed ben buiten en verder lekker zelf laten uitzoeken .

Dat je een hond maar moet schoppen om hem te laten zien dat je de baas bent vind ik niet nodig . Je heb over(ge :badgrin: )wicht of niet , daar heb je geen geweld bij nodig . Nou is corrigeren niet erg maar echt schoppen vind ik niet nodig.
Mijn nieuwschierigheid kan ik niet bedwingen om te vragen waarom hij hem heeft weg gedaan . :oops:

( Mijn broer heeft een kennel hond nu binnen , maar ik zou dat nooit meer doen . Deze hond hebben we moeten dwingen terwijl hij veel liever buiten was . M.a.w. stress op en top. Dat is mijn ervaring . Het is uiteindelijk wel goed gekomen maar deze hond moet altijd in de bench omdat hij nooit heeft geleerd wat wel en niet in huis mag .)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 2:26 pm 

Ik denk dat je snel genoeg merkt aan de hond of hij meteen de hele dag binnen kan of niet :D Dat zou mijn uitgangspunt zijn, en niet "dwingen" binnen te vertoeven terwijl hij miss veel liever ff rust heeft oid (helemal omdat je ook nog een klein mensenkind rond hebt lopen, wat de hond dan waarsch ook niet gewend is). Denk dat dat per hond verschilt, en dat je dus vooral op de hond zelf zou moeten letten wat die aangeeft.

Tadej (Kruising HH) word bv erg chagrijnig als ze in huis is maar eigenlijk haar rust nodig heeft. Dan wil ze gewoon liever naar de schuur. In huis kan ze die rust niet vinden. Zij slaapt dus ook in de schuur (in n kennel), en overdag staat ze vaak buiten in de kennel. Wanneer ze dan naar binnen mag vind ze dat weer heel erg leuk.

Natuurlijk is het helemaal niet goed voor een hond (welke hond dan ook) om m af en toe een "flinke rotschop" te geven. Tuurlijk, als hij je uittest, je negeert oid moet je m corrigeren. Hoe hangt af van je hond. De een heeft aan een woord al genoeg, de ander zal harder aangepakt moeten worden. Maar jij gaat nooit het respect van een hond verdienen door m willekeurig te gaan schoppen/slaan etc. Imo kan dat 2 kanten opgaan; of het word een kruiperige hond, of hij bijt een keer terug.
Wat ik geleerd heb, en wat ook voor zich spreekt, is dat je altijd zeker moet weten dat je hond snapt wat je van hem vraagt. Als hij je snapt, en hij negeert je vervolgens, DAN kun je pas over gaan tot een correctie.
Het is het belangrijkste dat jij als baas duidelijk en uiterst consequent bent (dus 1 keer nee is altijd nee!!! En andersom; mag hij 1 keer iets, dan mag t altijd!!! Bedenk dus goed van te voren wat de huisregels zijn!) Dit geeft de hond duidelijkheid en zekerheid, en vertrouwen in jou. Daar groeit jullie band mee (naast het spelen, wandelen etc), en dat moet je juist hebben imo. Dan zal je hond ook graag wat voor je doen :)

Je opmerking over intelligentie wat tegen je gebruikt kan gaan worden (en dat dat een reden kan zijn om te schoppen?) snap ik niet helemaal :smt017

Werd er ook iets met de hond gedaan, qua sport oid?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 7:55 pm 

Taiga zat ook in de kennel voor ze bij mij kwam. We hebben haar steeds wat langer in huis gelaten en nu zit ze helemaal in huis, dat heeft geen maand geduurd. Heb gewoon een grote bench binnen en daar ligt ze altijd in met het deurtje open.
In het begin deed ik steeds het deurtje dicht als ik weg ging of naar bed, maar nu gaat ze al uit haar eigen zodra ze doorheeft dat ze niet mee mag.
Dus het is best mogelijk om het aan te wennen als je dat zelf wil.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur