Ik denk dat je snel genoeg merkt aan de hond of hij meteen de hele dag binnen kan of niet

Dat zou mijn uitgangspunt zijn, en niet "dwingen" binnen te vertoeven terwijl hij miss veel liever ff rust heeft oid (helemal omdat je ook nog een klein mensenkind rond hebt lopen, wat de hond dan waarsch ook niet gewend is). Denk dat dat per hond verschilt, en dat je dus vooral op de hond zelf zou moeten letten wat die aangeeft.
Tadej (Kruising HH) word bv erg chagrijnig als ze in huis is maar eigenlijk haar rust nodig heeft. Dan wil ze gewoon liever naar de schuur. In huis kan ze die rust niet vinden. Zij slaapt dus ook in de schuur (in n kennel), en overdag staat ze vaak buiten in de kennel. Wanneer ze dan naar binnen mag vind ze dat weer heel erg leuk.
Natuurlijk is het helemaal niet goed voor een hond (welke hond dan ook) om m af en toe een "flinke rotschop" te geven. Tuurlijk, als hij je uittest, je negeert oid moet je m corrigeren. Hoe hangt af van je hond. De een heeft aan een woord al genoeg, de ander zal harder aangepakt moeten worden. Maar jij gaat nooit het respect van een hond verdienen door m willekeurig te gaan schoppen/slaan etc. Imo kan dat 2 kanten opgaan; of het word een kruiperige hond, of hij bijt een keer terug.
Wat ik geleerd heb, en wat ook voor zich spreekt, is dat je altijd zeker moet weten dat je hond snapt wat je van hem vraagt. Als hij je snapt, en hij negeert je vervolgens, DAN kun je pas over gaan tot een correctie.
Het is het belangrijkste dat jij als baas duidelijk en uiterst consequent bent (dus 1 keer nee is
altijd nee!!! En andersom; mag hij 1 keer iets, dan mag t
altijd!!! Bedenk dus goed van te voren wat de huisregels zijn!) Dit geeft de hond duidelijkheid en zekerheid, en vertrouwen in jou. Daar groeit jullie band mee (naast het spelen, wandelen etc), en dat moet je juist hebben imo. Dan zal je hond ook graag wat voor je doen

Je opmerking over intelligentie wat tegen je gebruikt kan gaan worden (en dat dat een reden kan zijn om te schoppen?) snap ik niet helemaal
Werd er ook iets met de hond gedaan, qua sport oid?